הסכמי הורות משותפת

תחומי עיסוק

הסכמי הורות משותפת

הזכות להורות היא זכות בסיסית שעומדת לכל אדם. בעידן הנוכחי גברים ונשים מביאים לעולם ילדים במסגרות שונות, לאו דווקא במסגרת של נישואין או זוגיות, והסכם הורות משותפת נועד להסדיר את מכלול הנושאים הקשורים בהבאת ילד לעולם על ידי שני אנשים שלא נמצאים בזוגיות ולא מנהלים משק בית משותף.

בהסכם הורות משותפת קובעים שני הצדדים מראש את אופי ההתקשרות ביניהם בנוגע לילד המשותף, החל משלב ההיריון, דרך הלידה, וכלה בכל הנושאים הנוגעים לגידול הילד או הילדה. כמו כן הם קובעים מנגנונים מוסכמים לקבלת החלטות ולפתרון סכסוכים.

היתרון המרכזי בהסכם הורות משותפת הוא הבטחת היציבות והקטנת הסיכוי למחלוקות בעתיד. ההסכם יכול לכלול פרטים עקרוניים כגון שם הילד ושם המשפחה, מקום המגורים של הילד, דמי מזונות, סידורי לינה וראייה, זרם החינוך שבו הילד ילמד ועוד, ויכול לכלול גם פירוט מדוקדק כגון התייחסות לצלע שלישית במשפחה, חופשות בארץ ובחו"ל עם הילד, מימון צרכים נלווים כגון הוצאות רפואיות, שיעורים פרטיים, חוגים וכדומה, חסכונות כספיים עבור הילד, ואופן חגיגת בר מצווה/בת מצווה ואירועים נוספים. ההסכם הוא פרטני ומותאם לפי הצרכים הייחודיים של שני הצדדים, ואפשר גם לקבוע שיהיה ניתן לשנות סעיפים מסוימים לפי צורכי הילד.

חשוב לזכור שהסכם הורות משותפת מסדיר את יחסי הצדדים בכל הנוגע להורות ולא נועד להסדיר את היחסים הזוגיים בין הצדדים. מדובר במסמך צופה פני עתיד שנועד הן לטובת הילד והן לנתינת שקט נפשי וביטחון להורים, ויכול לחסוך בעתיד הליכים משפטיים יקרים וארוכים.

מומלץ שאת המסמך המשמעותי הזה ינסח עו"ד מנוסה הבקיא בתחום של דיני משפחה בכלל ובהורות משותפת בפרט. עורך הדין מרכיב יחד עם ההורים את המסמך הרצוי והנכון להם, ולמסמך הזה יש תוקף חוזי ומשפטי. לאחר לידת הילד ניתן להגיש את ההסכם לאישורו של בית המשפט לענייני משפחה והוא מקבל מעמד של פסק דין.