ייפוי כוח מתמשך: להיערך באחריות לעתיד

מהו ייפוי כוח מתמשך?

מסמך המאפשר לכל אדם לקבוע כיצד ייראו חייו בעתיד, אם וכאשר יאבד את צלילותו. המסמך מפרט את החלטותיו של האדם בנוגע לענייניו הרפואיים, הרכושיים והאישיים. ענייני רכוש הם כלל נכסיו, כספיו והתחייבויותיו של האדם, והעניינים האישיים כוללים את רווחתו וכל צרכיו היומיומיים של האדם: מקום מגוריו, ענייניו הגופניים, הנפשיים והחברתיים.

מה ההבדל בין ייפוי כוח מתמשך לצוואה?

צוואה רגילה נכתבת כאשר המצווה צלול לגמרי מבחינה קוגניטיבית, כדי שלאחר מותו – ורק אז – יפתחו אותה היורשים ויראו כיצד ביקש המצווה לחלק את נכסיו. לעומת זאת, ייפוי כוח מתמשך הוא למעשה "צוואה בחיים", שיש לקיים כל עוד המצווה בחיים ולא לאחר מותו. ייפוי כוח מתמשך רלוונטי בנסיבות שבהן המצווה כבר לא יכול לקבל החלטות עבור עצמו. 

בדומה לעריכת צוואה, גם עריכה של ייפוי כוח מתמשך מחייבת שהמצווה יהיה צלול לגמרי מבחינה קוגניטיבית וכשיר משפטית. עם זאת, בייפוי כוח מתמשך המטרה היא אינה לצוות מה ייעשה ברכושו לאחר מותו אלא מה ייעשה בו וברכושו בעודו בחיים, אם חלילה יאבד את צלילות דעתו ואת יכולתו הקוגניטיבית (למשל במצב של דמנציה).

עד תיקון החוק העוסק בייפוי כוח מתמשך, ברירת המחדל היחידה שניתנה לאדם שאיבד את היכולת לתפקד (בעיקר אנשים מבוגרים) הייתה מינוי אפוטרופוס. באפריל 2017 הוסדר ייפוי כוח מתמשך במסגרת תיקון 18 לחוק הכשרות והאפוטרופסות (תשכ"ב-1962), ויש בו משום תיקון לעוול שנגרם עד כה.

מהו העוול שמתקן ייפוי הכוח המתמשך?

עד לתיקון החוק, במקרים שבהם אדם לא היה כשיר קוגניטיבית או נחשב לחוסה מבחינה משפטית, מי שקבע מי ימונה עבורו כאפוטרופוס היה בית המשפט לענייני משפחה על סמך המלצה של פקידת סעד. בדרך כלל ממונה לאפוטרופוס בן משפחה, ובמקרים שבהם החוסה ערירי או שיש סכסוכים קשים בתוך המשפחה ממונה אפוטרופוס מטעם המדינה.

לאחר מינוי אפוטרופוס, החוסה מאבד למעשה כל יכולת לקבל החלטות לגבי עצמו, והאפוטרופוס שלו יכול לשכן אותו בבית אבות בלי שהוא יכול להתנגד לכך. כתוצאה מכך נוצר מצבים שבהם מונו אפוטרופוסים גם לאנשים מבוגרים שהיו קצת מבולבלים  אבל לא באמת היו פסולי דין ולא יכלו להבחין בין טוב ורע. מבלי להתכוון המדינה שללה מהם את האוטונומיה שלהם, גם אם בצורה חלקית.

כך לדוגמה, למשרד הח"מ פנתה ניצולת שואה מבוגרת לאחר שבית המשפט מינה לה אפוטרופוס בהליך מהיר מאוד, שנה לאחר שלקתה בשבץ מוחי, על אף שהייתה צלולה בדעתה. במקרה הזה שני ילדיה היו מסוכסכים מאוד, והבן שרצה להשתלט על רכושה ביקש להתמנות כאפוטרופוס. כדי למנוע זאת, הבת הקדימה אותו והתמנתה בעצמה כאפוטרופוסית יחד עם קרובת משפחה נוספת. למרות התנגדותה של אותה ניצולת שואה, גילה המתקדם והיותה חסרת אמצעים מנעו ממנה לערער על ההחלטה הזו בפני בית המשפט והיא נאלצה לקבל עליה את גזר הדין.

האפשרות לערוך ייפוי כוח מתמשך מבטאת מתן משקל גדול לאוטונומיה של אדם ולזכות הבחירה שלו בעודו צלול. בייפוי כוח מתמשך הממנה הוא זה שמחליט מי יהיה מיופה הכוח שלו, והוא יכול גם למנות יותר ממיופה כוח אחד.

עריכת ייפוי מתמשך היא זכות וולונטרית ומאפשרת לכל אדם למנוע עוול עתידי.

מה כולל הליך עריכת ייפוי כוח מתמשך?

אדם המעוניין לערוך ייפוי כוח מתמשך צריך להגיע לעו"ד שקיבל הכשרה מיוחדת מטעם האפוטרופוס הכללי. עורך ייפוי הכוח המתמשך קובע מי יהיה מיופה הכוח שלו ומה הוא רוצה שייעשה בכל תחומי החיים (בריאותו, רכושו וענייניו הפרטיים), אם חלילה יאבד את כושרו הקוגניטיבי. תנאי לעריכת ייפוי כוח מתמשך – היותו של המצווה צלול לחלוטין.

בייפוי כוח מתמשך הממנה הוא זה שמחליט מי יהיה מיופה הכוח שלו, ויכול גם למנות יותר ממיופה כוח אחד. למשל: הוא יוכל למנות מיופה כוח שיהיה אחראי על כל ענייניו, או לחילופין למנות מיופה כוח אחד שיהיה אחראי על ענייניו הבריאותיים, מיופה כוח שני שיהיה אחראי על ענייניו האישיים, ומיופה כוח שלישי שיהיה אחראי על ענייניו הרכושיים. בנוסף על מינוי מיופה הכוח, רשאי הממנה למנות גם "מיודע", שיהיה מעודכן בהחלטות של מיופה הכוח וישמש עין בוחנת נוספת על המיופה.

מעבר לבחירת מיופה כוח, הממנה יכול להחליט מה ייעשה בו וברכושו אם יאבד את כשירותו הקוגניטיבית. למשל, אם הוא אדם דתי הוא יכול להחליט שמיופה הכוח שלו ידאג כי יישמר עבורו (עבור מייפה הכוח) אורח חיים דתי; לקבוע כי יכניסו אותו לדיור מוגן במקום מסוים; לקבוע כי הוא ימשיך בפעילות השגרתית שלו ככל האפשר; לקבוע כי הבית שלו יימכר לטובת כניסה לדיור מוגן, או שבשום אופן לא יוציאו אותו מביתו אלא יביאו לו מטפלת סיעודית צמודה.

מה חלקו של עורך הדין בהליך עריכת ייפוי הכוח?

לעורך הדין שעורך את ייפוי הכוח המתמשך יש חשיבות רבה, מאחר שעליו להקשיב קשב רב לרצונו של הממנה ולהסביר לו ולמיופה הכוח את המשמעויות השונות בצורה ברורה ומדוקדקת. עליו להבהיר להם את כל ההשלכות העתידיות האפשריות. למשל, לעיתים עולה השאלה האם למיופה הכוח תהיה סמכות לאשפז בכפייה (במחלקה פסיכיאטרית סגורה) את הממנה אם הוא יחשוב שיש צורך בכך. אם הממנה עונה על שאלה זו בחיוב, יש לצרף לייפוי הכוח המתמשך חוות דעת פסיכיאטרית שתאשר את כושר השיפוט של הממנה במועד עריכת ייפוי הכוח. לאחר סיום עריכת ייפוי הכוח המתמשך ומילוי כל הטפסים הרלוונטיים, על עורך הדין להגיש את הבקשה לאפוטרופוס הכללי תוך 14 יום מסיום החתימות.

 

מתי ייפוי כוח מתמשך נכנס לתוקף?

ייפוי כוח מתמשך נכנס לתוקף רק אם וכאשר הממנה לא כשיר לקבל החלטות בעצמו. במצב כזה על מיופה הכוח להגיש לאפוטרופוס הכללי בקשה להפעיל את ייפוי הכוח, בצירוף חוות דעת גריאטרית או פסיכו-גריאטרית המעידה על חוסר כשירותו של הממנה. רק אז ייכנס ייפוי הכוח לתוקף ויהיה תקף כל עוד הממנה בחיים.