ייפוי כוח מתמשך לעומת אפוטרופסות

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי שנחתם בהווה אך צופה פני עתיד. המסמך מאפשר לכל אדם לקבוע איך ייראו המשך חייו אם וכאשר יאבד חלילה את צלילות דעתו.

המסמך המהפכני הזה מאפשר להחליף את הליך האפוטרופסות המסורבל, שמכביד לעיתים על בני המשפחה ויכול להוביל לסכסוכים. ייפוי כוח מתמשך הוא הליך מהיר, זול (ביחס להליך האפוטרופסות או כל הליך אחר) ויעיל, חוסך הפתעות לא נעימות וסרבולים בירוקרטיים, ונותן ביטחון ושקט נפשי למייפה הכוח בנוגע לעתידו.

 

  1. יותר גמישות

ייפוי כוח מתמשך הוא הליך הרבה יותר גמיש מהליך האפוטרופסות. אפוטרופסות יכולה לפעמים להוות נטל על בני המשפחה, ובמקרים שבהם אלמנט הזמן הוא קריטי אף להביא לסכנת חיים מוחשית.

לדוגמה: א' בן 79, אובחן על ידי רופא מומחה כאדם שאיבד את צלילותו. הוא צריך להיכנס באופן בהול לניתוח מציל חיים, אך בטרם הכניסה לניתוח יש לחתום על מסמכים רפואיים שבהם א' מודע לסיכוני הניתוח. מכיוון שאין לו אפוטרופוס ולא נעשה הליך ייפוי כוח מתמשך בזמן שהיה צלול, יש להגיש בקשה מהירה למינוי אפוטרופוס לבית המשפט, אך מהירה במונחים של בתי משפט יכולה לקחת מספר שבועות (במקרה הטוב). מכיוון שאף רופא לא יסכים לבצע הליך שעלול להיות מסכן חיים ללא הסכמה מודעת של המנותח או מי מטעמו (שמורשה לחתום בשמו מבחינה משפטית), הזמן היקר שבו יהיה צורך להמתין לאישור מינוי אפוטרופסות עבור א' עלול להוות עניין של חיים ומוות עבורו.

כמו כן, למיופה הכוח יש מרחב תמרון רב, והגמישות באה לידי ביטוי במובנים רבים (כאשר הגמישות בפן הרפואי היא הקריטית ביותר). לדוגמה, ניתן למנות מספר מיופי כוח לנושאים שונים (מעמד אישי, רפואי, כלכלי). את הנושאים תוכלו להגדיר באופן פרטני או להיצמד לסעיפי החוק אם הם מתיישבים עם רצונותיכם. סעיפי החוק של ייפוי הכוח המתמשך יוצגו בפניכם, כך שלפני שתקבלו החלטה יתקבל הסבר פרטני לסעיפי החוק על ידי עורך דין שעבר הסמכה בנושא.

אדם שעורך ייפוי כוח מתמשך יכול לקבוע איזה טיפול רפואי הוא יקבל, איך ינוהלו הכספים שלו, איפה הוא יגור, ואיך ייראו אורחות חייו. לדוגמה, אדם דתי יכול לקבוע שברצונו להמשיך ללכת לבית הכנסת, וכן שכל הטיפולים הרפואיים שיקבל יהיו על פי ההלכה (למשל טיפולי החייאה) או בהתייעצות עם רב שמקובל עליו.

2. יותר זול

א. ייפוי כוח מתמשך דורש פחות בירוקרטיה וזמן ולכן זול באופן משמעותי מהאלטרנטיבה (אפוטרופוס).

ב. מכיוון שבעריכת ייפוי כוח מתמשך לא צריך לפנות לבית המשפט – לא משלמים אגרות בכלל!

ג. אין צורך לשלם כספים לכלכלנים או ליועצי מס (בניגוד להליך אפוטרופסות שבמסגרתו יש דרישה כזו).

ד. בייפוי כוח מתמשך אין חובה לערוך דוחות שנתיים בנוגע להכנסות ולהוצאות, וגם אין צורך בדוח ראשוני על כלל הנכסים של האדם הרלוונטי. ההחלטה אם לערוך את הדוחות או לא נתונה לשיקול דעתו הבלעדי של האדם (מייפה הכוח), ולא נתונה לשיקול דעתו השרירותי של בית המשפט.

 

  1. אין הפתעות

ייפוי כוח מתמשך נותן לכם את הכוח להחליט על מי אתם סומכים, ומונע הפתעות לא נעימות כמו מינוי של אפוטרופוס שאתם לא באמת מעוניינים בו בהליך אפוטרופסות.

הסבר: הבקשה למינוי אפוטרופוס מתרחשת "בדיעבד", כאשר האדם כבר איבד את היכולת לתפקד, וההחלטה מי יטפל בענייניו נתונה בעיקר לשיקולי של בית המשפט (שלא בהכרח מתיישבים עם השיקולים של האדם הרלוונטי). לעומת זאת, הליך ייפוי כוח מתמשך נעשה כאשר האדם צלול ובתפקוד מלא, כך שההחלטות מי יהיה זה שיטפל בו באופן הראוי ביותר (אם וכאשר יהיה בכך צורך) נתונות לשיקול דעתו הבלעדי.

בייפוי כוח מתמשך אין משחקי ניחושים בנוגע למי הייתם רוצים ש"ייקח את המושכות" וינהל את  רכושכם ואת מעמדכם האישי והרפואי. אתם בעצמכם קובעים זאת מראש. אתם יכולים לקבוע שברצונכם להישאר בבית ולא לעבור לבית דיור מוגן; אתם יכולים לקבוע למיופה הכוח תקציב חודשי שבו הוא יצטרך לעמוד; ואתם יכולים לקבוע שכל הטיפולים הרפואיים שתעברו ינוהלו על פי ההלכה או באמצעות התייעצות עם רב שאתם בוחרים.

 

  1. מונע סכסוכים מיותרים במשפחה

במשפחות רבות מתנהלים ויכוחים בנוגע לשאלה מי יקבל את מינוי האפוטרופסות, וגם אחר כך עלולות להתגלע מחלוקות בנוגע לשאלה איך האדם הרלוונטי היה מעוניין שענייניו יטופלו.

ייפוי כוח מתמשך מאפשר להעלים ולפתור באופן מוחלט את בעיות אלה מבעוד מועד. ניתן למנות מספר מיופי כוח לנושאים שונים: אחד לעניינים רפואיים, אחד לעניינים רכושיים, ואחד לעניינים אישיים. הכול מפורט מראש בייפוי הכוח המתמשך ומונע תהיות וניחושים וסכסוכים.

 

  1. לעצמאים – מאפשר להמשיך לנהל את העסק

יש לכם עסק ואתם חוששים שכשתאבדו את הצלילות הוא יקרוס? ייפוי כוח מתמשך מאפשר לכם לפתור את הבעיה. איך בדיוק? אתם יכולים למנות מיופה כוח ייעודי כשותף העסקי שלכם, ולו תהיה הסמכות לקבל החלטות בענייני ניהול העסק. כמו כן, יש לכם אפשרות לתת הוראות מדויקות בכל הנוגע לאופן אחזקת העסק ובנוגע לפעולות אקטיביות שיש לבצע בו. ההחלטות הללו יכולות להציל את העסק מסגירה כאשר תאבדו את היכולת לנהל אותו.

 

  1. מחסל בירוקרטיות

שונאים בירוקרטיה? ייפוי כוח מתמשך זה ההליך בשבילכם. ההליך של ייפוי כוח מתמשך הרבה יותר מהיר מההליך של אפוטרופסות, הוא יכול להיערך בבית הלקוח, ואין צורך להמתין שבועות ארוכים לאישור של בית המשפט. גם כניסתו לתוקף של ייפוי כוח מתמשך היא מיידית, על פי המנגנון שקובע מייפה הכוח.

ייפוי כוח מתמשך גם מונע בירוקרטיה פיננסית. כאשר ממנים אפוטרופוס הוא נדרש להגיש בתוך זמן קצר דוח המפרט אילו נכסים בדיוק קיימים לרשות האדם שבשמו הוא פועל. מצב זה יכול ליצור קושי מיותר (ובמקרים מסוימים אי נעימויות). בייפוי כוח מתמשך חשיפה זו אינה נחוצה.

 

  1. מנגנון אמצעי פיקוח אפקטיביים יותר

בייפוי כוח מתמשך הפיקוח על מיופה הכוח מצד המדינה הרבה פחות הדוק לעומת אפוטרופסות. הממנה רשאי לקבוע הוראות שיחייבו את מיופה הכוח להתייעץ עם גורמים נוספים, או ליידע אותם על מעשיו בעת קבלות החלטות בנושאים מסוימים. באמצעות קביעת הוראות אלו, הממנה יכול לקבוע מנגנוני פיקוח שיעזרו לו לממש את רצונותיו כפי שהן מובאות בייפוי הכוח המתמשך.

 

 

  1. שומר על הכבוד העצמי ונותן שקט נפשי

בהליך של מינוי אפוטרופוס, אדם אחר יכול לקבל החלטות בשמכם, לעיתים בניגוד גמור לרצונכם. לעומת זאת, ייפוי כוח מתמשך מאפשר לכם לשמור על הכבוד העצמי ולקבוע איך אתם רוצים שיתנהלו חייכם בכל נושא ונושא. אדם שעורך ייפוי כוח מתמשך יכול לקבוע איזה טיפול רפואי הוא יקבל, איך ינוהלו הכספים שלו, איפה הוא יגור, ואיך ייראו אורחות חייו. לדוגמה, אדם דתי יכול לקבוע שברצונו להמשיך ללכת לבית הכנסת, וכן שכל הטיפולים הרפואיים שיקבל יהיו על פי ההלכה (כגון במקרה של טיפולי החייאה) או בהתייעצות עם רב מסוים.

לסיכום, ייפוי כוח מתמשך הוא הליך הרבה יותר גמיש, יעיל וזול מאשר אפוטרופסות. הוא נותן לכם שקט נפשי, מאפשר לכם למנוע סכסוכים עתידיים בין בני המשפחה, והכי חשוב – מאפשר לכם לשמור על הכבוד העצמי שלכם. היכולת להחליט על אופן ניהול חייכם (אם וכאשר תאבדו את הצלילות) היא אפשרות שלא הייתה קיימת עד קביעת ההליך של ייפוי כוח מתמשך.

לעריכת ייפוי כוח מתמשך, מומלץ לפנות אל עו"ד הבקיא הן במשפט הישראלי והן במשפט העברי כדי שיכין ייפוי כוח מתמשך בהתאם לתנאים הקבועים בחוק ובהתמה לדין העברי. רק עורך דין שעבר הכשרה בנושא והוסמך על ידי האפוטרופוס הכללי, רשאי לערוך ולחתום על ייפוי כוח מתמשך. כמו כן, חשוב שלעורך הדין לא יהיה עניין אישי בייפוי הכוח, ומומלץ לבדוק שיש לו ניסיון בנושא.